2129
1944
Centrum
111 Binnenstad
18 Septemberplein
Spoorwegen / Tramwegen
Overige Spoor- en Tramwegen
Niet bekend
Datum: 03-12-2005 |
Naam: Anne Troost   |
De foto 2130 van Magry is het waterpompstation. Dit lijkt meer een vulstation dan een pompstation. |
Datum: 03-12-2005 |
Naam: Anne Troost   |
Dit vulstation staat aan de andere kant van, als ik de lichttoren bekijk, het station. Het water is dan door het waterpompstation hier naar toe gepompt. |
Datum: 04-12-2005 |
Naam: Hans van Melis   |
Het kan naruurlijk een dubbelfunctie gehad hebben als seinhuis. Toch eens even nazien bij Margry. |
Datum: 17-05-2006 |
Naam: Martin Spoek   |
Mijn vader werkte als treindienstleider op dit seinhuis. De hoogte had te maken met het nodige zicht op de sporen. De brugvormige constructie maakte het mogelijk dat er nog een spoor onderdoor leidde. |
Datum: 19-10-2009 |
Naam: Johan Burtner   |
De tekst "Het waterpompstation moet dus hoog zijn om de loc. van boven te kunnen benaderen" slaat nergens op. De hoogte van het gebouw heeft puur met de waterdruk te maken. |
Datum: 20-10-2009 |
Naam: Martin Spoek   |
Nog even voor alle duidelijkheid: het gebouw was geen pompstation, en had ook niet als bijfunctie watervulstation. |
Datum: 24-01-2020 |
Naam: theodoor van den heuvel   |
De beschrijving raakt kant noch wal: er is geen stoomlocomotief te bekennen. Ik zie alleen beschadigde goederenwagens op een zijspoor. Wellicht als gevolg van een luchtaanval na het afkondigen van de spoorwegstaking na 17 september 1944. Ik maak helaas te vaak mee dat fotobeschrijvingen op websites van archiefdiensten alleen een hoop onzin bevatten. Zegt wel iets over de mensen die hierbij betrokken zijn.... |
Datum: 28-01-2020 |
Naam: Paul van der Cingel   |
Ik geloof dat er aan de Fuutlaan een pompstation heeft gestaan. Het vullen van de watertanks hoeft niet op dezelfde plek te staan (communicerende vaten). Ook al staat er op de foto geen locomotief, ik denk dat het wel juist is dat dat bouwsel gebruikt werd om de watertanks van locomotieven te vullen. |
Datum: 31-01-2020 |
Naam: Eric Kemperman   |
Paul, dat pompstation aan de Fuutlaan staat op foto 2130, direct naast de Dommel. Bovenstaand bouwwerk vóór het bombardement zie je op foto 11605. |
Datum: 04-02-2020 |
Naam: Bert van Diepen   |
Het hoge gebouw op poten (of wat er van over was na het bombardement van 19 september 1944) was Seinhuis I, van waaruit de sporen, wissels en seinen aan de westzijde van het station werden bediend. Het waterpompgebouw stond een heel eind verder op het emplacement, nabij de Dommel. Stoomlocomotieven worden van water voorzien d.m.v. grote pompkranen, in spoorwegtermen een waterkolom. Op grotere emplacementen stonden verspreid meerdere waterkolommen. Wie ze nog eens in werking wil zien, kan bij diverse museumspoorlijnen terecht, zoals de SGB in Goes, de VSM in Beekbergen of de ZLSM in Simpelveld. |
Datum: 08-02-2020 |
Naam: Paul van der Cingel   |
Dank Eric, mijn geheugen is dus nog in orde, ik ben al zo lang weg uit Eindhoven. Ook dank aan Bert voor zijn uitleg. |