EiB header publiek

Het heden en verleden van Eindhoven

Responsive Navigation
Google Maps

Uw selectie...

Fotonr.:

26936

Bijdrager:

Jaar:

2011

Stadsdeel:

Centrum

Buurt:

111 Binnenstad

Straat:

Stationsplein

Onderwerp 1.:

Spoorwegen / Tramwegen

Onderwerp 2.:

Spooremplacementen

Onderwerp 3.:

Niet bekend

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image




  • facebook
  • twitter
  • img
Hondekop

Beschrijving

Een ouderwetse hondekop op spoor 4, vertrouwd gevoel en ze doen het beter dan de nieuwe treinen, tenminste als het sneeuwt...


Geplaatst op

18-01-2011

Email bijdrager

img

Reacties:

Datum: 18-01-2011
Naam: Irma van der Meulen  
img

De Bailey brugdelen van de stationsoverkapping zijn goed te zien.
Zie onderstaande informatie van Internet.
Het treinstation van Eindhoven heeft een bijzondere overkapping. Het gehele dak bestaat uit afgedankte baileybrugdelen die na de oorlog (Operatie Market Garden) in Zuid-Nederland zijn achtergebleven. Het station met de overkapping dateert uit 1956. Het dak is ongeveer 50 bij 100 m groot. In de jaren 90 is het hele dak van binnen geschilderd, een wit dak en alle brugdelen zijn rood geverfd.
bron: www.baileybrug.info


Datum: 18-01-2011
Naam: Mark van de Laar  
img

Goede en leuke informatie Irma, ik wist dat niet. Heb vroeger veel gespeeld bij de baileybrug over het kanaal bij Welschap.


Datum: 19-01-2011
Naam: Giovanni van Helvoirt  
img

En volgens mij is de stationsoverkapping ook nog een Rijksmonument en dat bewijst toch wel het bijzondere.


Datum: 01-02-2011
Naam: Andre Verstappen  
img

Het betreft hier geen ``hondenkop`` maar een treinstel van mat. 62.
De hondenkoppen waren van mat. 56 en zagen er toch veel anders uit.


Datum: 03-02-2011
Naam: Giovanni van Helvoirt  
img

Dit betreft dus wel degelijk de 'Hondekop'. Materieel '56 zag er wel iets anders uit, maar dit treinstel is een doorontwikkeling en zodoende 'materieel '62' en nog steeds 'Hondekop' vernoemd.


Datum: 03-02-2011
Naam: Andre Verstappen  
img

Verdiep u dan maar eens in de boeken.


Datum: 03-02-2011
Naam: Gerard Weijnen  
img

In spoorwegkringen is Mat54 een hondekop, op de foto zien we een tweewagen stel Mat64 (Plan V). Mat64 is geen doorontwikkeling van het vooroorlogse stroomlijnconcept maar een totaal nieuwe ontwikkeling o.a. met 45 ton minder gewicht voor een 4-wagenstel waardoor de acceleratie en remweg veel beter was dan die van Mat36, Mat46 en Mat54 en daarom was Mat64 niet meer koppelbaar aan voorgaande drie types. De kopvorm van Mat64 is niet afgeleid van Mat54 maar gelijk aan de kopvorm van de dieselstellen Plan U uit 1960-63.


Datum: 04-02-2011
Naam: Andre Verstappen  
img

Had me vergist in de jaren, moet inderdaad zijn mat.54 en mat 64.


Datum: 24-01-2020
Naam: Theodoor van den Heuvel  
img

Het op deze foto getoonde treinstel is geen hondekop, materieel 1956, maar een tweetje mat. '64, oftewel plan V. Dit type treinstel is iconisch voor de periode 1966-2016 en kan gelden als misschien wel het meest karakteristieke treinstel van de Nederlandse Spoorwegen van na de Tweede Wereldoorlog.