EiB header publiek

Het heden en verleden van Eindhoven

Responsive Navigation
Google Maps

Uw selectie...

Fotonr.:

52308

Bijdrager:

Jaar:

2020

Stadsdeel:

Centrum

Buurt:

111 Binnenstad

Straat:

18 Septemberplein

Onderwerp 1.:

Niet bekend

Onderwerp 2.:

Niet bekend

Onderwerp 3.:

Niet bekend

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image




  • facebook
  • twitter
  • img
18 Septemberplein tijdens lockdown

Beschrijving

De hoek 18 Septemberplein met de Demer tijdens de lockdown eind november 2020. We hebben hier ook een goed zicht op het met die spuuglelijke glasbakken gerenoveerde gebouw van C&A en HEMA. (Red.)
Zie ook de lockdown-foto's 52301, 52302 en 52309.


Geplaatst op

01-02-2021

Email bijdrager

img

Reacties:

Datum: 01-02-2021
Naam: Rutger Rauws  
img

En de Van Abbestichting spreekt van "een goed voorbeeld van een pand dat met respect voor het verleden is verbouwd". Je verzint het niet.


Datum: 02-02-2021
Naam: Giovanni van Helvoirt  
img

Die overhangende Fries gaat nog wel, maar die glasbakken? Sommige mensen hebben het dan over 'respect voor het verleden'. Als de Van Abbe Stichting dat gezegd heeft, dan tonen zij dus steeds minder 'respect' voor het verleden. Het vak van architect stelt trouwens ook steeds minder voor.


Datum: 02-02-2021
Naam: bert van herk  
img

Ik wilde op deze foto geen commentaar geven. Ik was bang dat er gezegd zou worden "nou is het bij Bert weer niet goed" maar ik sluit me bij deze commentaren helemaal aan. Ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde is van deze vier glazen kooien, wat is de bedoeling hiervan? Dus dit is een verbouwing met respect voor het verleden, lees ik. Dit is gezegd door de Van Abbe Stichting. Hallo, Van Abbe Stichting, somebody home? Als je respect hebt voor het verleden, dan laat je de buitenkant zoals hij altijd is geweest, daar ga je niet aan liggen sleutelen. Je maakt de buitenkant niet eens schoon, zodat je de tand des tijds goed kunt zien, zodat je kunt zien dat dit gebouw al veel meegemaakt en gezien heeft. Nu verander je het uiterlijk van het gebouw dat er al 70 jaar zo uit ziet, dit is niet meer het gebouw dat er 70 jaar geleden is neergezet. Het is voor de helft verknald. Respect voor het verleden; hoe verzinnen jullie het?


Datum: 03-02-2021
Naam: Paul van der Cingel  
img

Ik ben het eens met de commentaren, maar voeg daar meteen aan toe dat ik de architectuur van vlak na de oorlog nogal saai vind. Ook de nieuwbouwwijken uit die tijd werden van dezelfde roze baksteen gebouwd. Allemaal erg eentonig en inspiratieloos. Gelukkig is van het toen ontworpen nieuwe stadhuis maar één vleugel gebouwd.


Datum: 03-02-2021
Naam: bert van herk  
img

Dat komt door de wederopbouw na de oorlog Paul. Mij is altijd verteld dat er na de oorlog met spoed gebouwd werd om de stad weer op te bouwen, maar er was toen nog niet veel te krijgen. Ik ben van november '49, mijn babyvoedsel stond nog op de bon in '53, ik heb er hier nog liggen op naam, met de stamkaarten erbij en nog meer papieren uit die tijd. Ik wil hiermee zeggen dat er toen gebouwd werd met de stenen die er waren, ze moesten het doen met wat ze hadden. Op EiB staan nog foto's van de bouw van het C&A-gebouw in de jaren 50. Kijk daar maar eens goed op, en zie hoe de binnenstad er in 1952 nog uitzag. Voor de Philipshuizen in het Drents Dorp geldt hetzelfde; Philips moest heel snel heel veel huizen bouwen voor die Drentenaren die naar Eindhoven kwamen om bij Philips te gaan werken. Dan ligt eentonigheid en gebrek aan inspiratie op de loer. Als het er maar staat, er was haast bij, het is geen Den Bosch. Het zijn maar kleine (werkvolk)huizen. Ik heb er zelf twintig jaar in gewoond, heel mijn jeugd ligt in het Drents Dorp. Kleine huizen voor grote gezinnen met vier, zes of acht kinderen. Haast en spoed is zelden goed, maar gelukkig geldt dat niet voor alles in de stad. Eindhoven is pas iets geworden met de komst van Philips, toen is de stad op de kaart gezet. En ze bestaat eigenlijk nog maar 100 jaar. Wat was Eindhoven in 1800 of 1900 of nog eerder, wat was de rol van Eindhoven in die tijd? (Ja, een doorvoerstadje voor reizigers naar Den Bosch en Dordrecht.) Dat is nog maar 200 jaar terug. Wil je dat weten? Dan moet je gaan spaaien, want wat er boven de grond nog van stond is weggesloopt, Eindhoven is een stad zonder verleden. Ja, een verleden van 100 jaar en door een allegaartje van geannexeerde dorpen die eromheen lagen, is Eindhoven groter geworden, tot wat het nu is. Wat zou Eindhoven nu zijn zonder die ingepikte dorpen en Philips? Ik denk dat je het antwoord wel weet. Eindhoven heeft gewoon geboft, niet elke stad heeft een Philips of een DAF gehad. Ik weet dat er meer bedrijfjes zaten, maar of die ZO belangrijk waren? En Eindhoven was daar zo blij mee dat we meneer Frits een standbeeld hebben gegeven op de Markt, onder een paar bomen waar je met zekerheid weet dat hij helemaal ondergepoept wordt door de duiven. Het druipt regelmatig van zijn neus in de kraag van zijn jas. Ik ben benieuwd wat Nico nog meer uit de grond harkt. Het zou mooi zijn als de mooiste of interessantste vondsten ook op EiB komen te staan. Het is tenslotte ook Eindhoven, het zou veel meer hits geven, en de mensen kunnen de foto's mooi online bekijken. Ik weet dat ze bij jullie op de tafel liggen en in vitrines staan, en je ze daar kunt bekijken, zoals die jongeling Marcus, een prachtig stukje werk. ik ben twee keer bij jullie wezen kijken, en ik moet zeggen, dat ik vier vrijwilligers van jullie zag, en ik alleen als bezoeker, en ik ben nog een keer terug geweest met de vrouw, om haar Marcus te laten zien, we waren toen toch in de buurt. Zet ook eens wat van die vondsten op EiB en je hebt geheid meer bezoekers op de site dan nu. P.S.: Ik hoop dat jullie de schaar uit het raam hebben gegooid.


Datum: 04-02-2021
Naam: Paul van der Cingel  
img

Bedankt Bert, ik ben van 1940 en ik heb het allemaal meegemaakt, zelfs aan het Sinterklaasbombardement heb ik herinneringen. Ik was toen 2 jaar en 10 maanden. Vanuit een zolderraampje van ons huis aan de Kleine Berg zag ik lichtflitsen en hoorde gedreun van de vliegtuigen en explosies van de bommen. Mijn vader is me daar komen halen. Hij was naar boven gegaan om mijn broer en mij naar beneden te halen en zag dat mijn bedje leeg was. Vanaf dat moment moesten mijn broer en ik bij elk bombardement naar beneden komen en onder de eikenhouten tafel kruipen. Dat hebben we ook een paar keer gedaan. We waren helemaal niet bang, vrede hadden we nooit gekend, en aan het eind van de oorlog hadden we heel wat woorden geleerd die een klein kind eigenlijk niet zou moeten kennen.


Datum: 07-02-2021
Naam: bert van herk  
img

Ja Paul, je leerde meer op straat dan op school, ik wist precies hoe het zat tussen de bloemetjes en de bijtjes, voordat mijn moeder en vader het mij uitlegden. Ik had het gevoel dat ik HUN nog wel wat kon leren. Maar even iets anders, maar wat mij opvalt is dat er praktisch geen foto's van vondsten op EiB staan. Ik heb er naar zitten snuffelen, maar bijna niks, tot niks, gevonden. Een mooie fatsoenlijke foto van Marcus is er niet, en er schijnt ook nog een Flipje van Eindhoven te zijn, een gereconstrueerd model. Heb ik gelezen, maar geen foto van hem op EiB. Het gekke is, als ik Flipje of Marcus gevonden zou hebben, en er een foto ervan naar EiB stuur, dat die dan acht kansen op tien wel geplaatst zou worden. Ik zie wel speldjes van bedrijven, sigarenbandjes, suikerzakjes, en andere spulletjes, maar geen bodemvonsten. Raar. Ik vind ze net zo belangrijk, of nog wel belangrijker om te plaatsen, en ze hebben zo'n mooie vondsten daar liggen die echt de moeite waard zijn om die te laten zien op EiB. Ik had graag geweten waarom niet. Het zou een mooie verrijking zijn. En dan met echte mooie foto's, het kan een uitnodiging zijn om die vondsten in het echt te gaan bekijken. Ik had ze graag gezien, maar heb geen tijd om ze elke keer te gaan bekijken. Ik fotografeer ook nog andere dingen dan alleen Eeindhoven. Misschien denken andere lezers er ook zo over, lezers laat eens wat horen gewoon op deze site. En redactie, leg eens uit, waarom ze er niet opstaan. Ik denk dat het moeilijk is om er EEN goede reden voor te vinden is. Ik ben benieuwd of dit op EiB gezet wordt.


Datum: 12-06-2021
Naam: bert van herk  
img

Ik heb twee keer, via e-mail en meerdere malen als commentaar onder een foto gevraagd waarom er geen bodemvondsten op EIB worden gepubliceerd. Elke keer wordt deze vraag niet beantwoord en/of genegeerd. Ik vraag mij af waarom. Mooiere foto's over Eindhoven kun je niet hebben, het is gewoon jammer. Het is voor de lezers en bezoekers toch mooi om te zien wat Nico nu weer naar boven gehaald heeft. En een mooie foto van Marcus en Flipje staan er niet op. Reconstructies waar jullie zo trots op zijn, maar op EiB is er niks van te zien. Jullie laten ook zien wat Laurens gefotografeerd heeft terwijl ze nog aan het spaaijen zijn. Laat ook eens zien wat er gevonden is. Jongens onthou ons die foto's niet. Of kom eens met een duidelijk andwoord van waarom niet. We hebben allemaal een telefoon op zak met een camera, en anders vraag Laurens nog eens om er foto's van te maken. Ik wil het ook nog wel doen als het nodig is, maar niet voor niks. Ik wil er wel een bak koffie voor hebben. Je maakt er veel mensen blij mee denk ik zo.


Datum: 16-06-2021
Naam: Paul van der Cingel  
img

Ik ben het helemaal eens met Bert over de oude vondsten. En als we dan toch bezig zijn, kunnen we misschien ook wat oude afbeeldingen, schilderijen, tekeningen enz. opnemen in EiB, ook al zal het niet zo gek veel zijn.


Datum: 16-06-2021
Naam: bert van herk  
img

OK Paul. Jij bent het met mij eens, mooi. Eens kijken wie dit nog meer onderschrijft. Het zou een prachtige aanvulling zijn, en zal zo een mooie informatieve site worden. En met misschien Markus en Flipje als logo. We zien wel.


Datum: 16-06-2021
Naam: Ben Brekelmans  
img

"In het Erfgoedhuis zijn duizenden archeologische en historische voorwerpen en foto's te zien die de geschiedenis van Eindhoven vertellen. Bovendien organiseert het Erfgoedhuis regelmatig lezingen, exposities en andere activiteiten op het gebied van archeologie. Je bent van harte welkom om de archeologen te bezoeken in hun werkplaats." Dit is wat er op de website van de gemeente Eindhoven staat, een verwijzing dus naar het Erfgoedhuis waarin ook de Stichting Eindhoven in Beeld is gehuisvest. En inderdaad, je raakt niet uitgekeken als je hen bezoekt, Voorwerpen, foto's enz. prima gedocumenteerd. Dat alles doubleren op deze website is naar mijn mening dan ook ongewenst. Schoenmaker blijf bij je leest, wat Paul en Bert suggereren, is er namelijk al: en hoe!


Datum: 17-06-2021
Naam: bert van herk  
img

Hier zijn we het over eens Ben, daar liggen de mooiste stukken, en er zijn ook foto's van, veel zelfs. Maar om EIB elke keer te bezoeken als je een paar prachtige vondsten wilt zien, en hoe die opgegraven worden, wordt wel een moeilijke zaak en nogal tijdrovend. Om er elke keer voor naar EIB te rijden, wordt duur aan benzine en parkeergelden en eventueel een halve snipperdag. Daarom lijkt het mij nog niet zo dom om wat mooie en interessante vondsten ook op deze site te zetten. Dan kan men bij een verloren uurtje thuis op de computer de vondsten toch zien. Of in het zonnetje op de camping onder de voortent bij een glaasje waar dat witte schuim op zit. en van doubleren is geen sprake, je zet namelijk niet elke vondst op de site. Ik denk dat scherven niet zo interessant zijn, tenzij ze weer aan elkaar geplakt zijn, alleen de mooie en interessante vondsten. Je zit er met jou mening helemaal langs Ben, ik denk dat in dit geval de schoenmaker beter kan gaan solliciteren naar een andere baan. Archeoloog, barkeeper, die worden nu veel gezocht, want de kroegen gaan weer helemaal open. Wat is er nog mooier om op de site te zetten dan de mooiste bodemvondsten uit ons eigen Eindhoven, dan breng je echt EINDHOVEN IN BEELD. Sorry Ben, even goede vrienden. En hier zie ik nog een foutje Ben, wat Paul en ik suggereren is er niet, jammer. Maar kan er wel komen op een simpele manier, zet wat mooie interessante vondsten op deze site. Dan wordt het "het heden en VERLEDEN van Eindhoven in beeld" prachtig toch? Of niet?


Datum: 08-08-2021
Naam: bert van herk  
img

waarom ben je zo stil Heer Brekelmans, ik heb al geruime tijd geen commentaar van je gehad op mijn schrijven van 16-6-2021, heb ik dan toch gelijk??. je hebt altijd van die gevatte antwoorden, nu is het stil, jammer, ik had graag commentaar van je gehad op mijn andwoord van 17-6-2021, ik ga graag met je in discussie hier over.


Datum: 08-08-2021
Naam: bert van herk  
img

ik vraag mij af waarom er van de redactie van EIB omtrent dit onderwerp ("vondsten op EIB zetten") totaal geen reactie komt, in generlei vorm dan ook, over het hoe en waarom, dit onderwerp wordt door het bestuur en de redactie ("ik denk dat de redactie niks doet zonder toestemming van het bestuur) helemaal dood gezwegen wordt. ik vraag mij af waarom. ik krijg het gevoel dat de EIB'ers wel foto's mogen in sturen, en verder moeten ze hun mond houden, want EIB is van hun, daar hebben zij het voor het zeggen, en de EIB'ers moeten zich nergens mee bemoeien, dit is hun stokpaardje. maar besef wel dat de EIB'ers voor de foto's zorgen. jammer, deze site heeft zoveel potentieel die niet gebruikt word, maar kom niet met ideeën, daar wordt niet op gereageerd. ik ben benieuwd of ik dit op de site kan terug lezen


Datum: 24-10-2021
Naam: bert van herk  
img

Heer Brekelmans, ik heb nog steeds geen reactie van u gehad. Als u zolang moet nadenken over dit onderwerp, dan ben ik toch erg benieuwd naar uw reactie over dit onderwerp. Kom eens Ben, reageer eens op een oude klasgenoot, van de St. Franciscusschool in de Kootwijkstraat.


Datum: 27-10-2021
Naam: bert.van herk  
img

Na 4 maanden gewacht te hebben op een reactie van de heer Brekelmans, en geen reactie ontvangen heb, in deze maanden, omtrend dit onderwerp, neem ik aan dat hij toegeeft ongelijk te hebben. Jammer dat hij dat laat blijken door te zwijgen, maar van de andere kant toch slim gedaan van hem. Door niks te zeggen kan je je ook niet vergissen. zoals hij dat in dit onderwerp al gedaan heeft. toch een slimme jonge, hij leerd van zijn fouten. ik ben trots op je Ben.


Datum: 30-10-2021
Naam: P Hertogs  
img

Hr. Van Herk, op 16 juni geeft de heer Brekelmans al een passend antwoord op uw voorstel om alle vondsten op de site te zetten. De mensen die deze vondsten willen bewonderen kunnen terecht in het Erfgoedhuis. Dat u het met deze verklaring niet eens bent is uw zaak. Maar om maar steeds door te zeveren is wel erg kinderachtig. Janken dat hij zijn zin niet krijgt. Op het eind schrijft u: hij leerd van zijn fouten. Misschien leert u ook van uw eigen fouten.


Datum: 30-10-2021
Naam: bert van herk  
img

Hr. Hertogs, met mijn antwoord van 17-6-2021 heb ik het antwoord van de heer Brekelmans met duidelijke argumenten ontkracht. Rijd u ook elke keer naar het EiB-huis om voorwerpen te bekijken of ziet u ze ook liever op deze site? Het zou toch een stuk makkelijker zijn, of niet? Ik dacht het wel, en u ook wel. Ik jank niet, ik wil gewoon een normale discussie aangaan en die ontwijkt hij door te zwijgen, waarschijnlijk omdat hij het dan moet toegeven. De vondsten die de moeite waard zijn gewoon op de site zetten. Dan hoef je niet elke keer op en neer te rijden. Simpel hè, zelfs u moet dat begrijpen, of gaat het boven uw pet? En dat u het niet eens bent met mij, dat mag, uw keuze. Ik zou zeggen rij lekker heen en weer, ze hebben daar lekkere koffie. En kijk uit bij het kanaal, zorg dat u er niet inrijdt.


Datum: 03-11-2021
Naam: bert van herk  
img

Hr. Van Herk, op 16 juni geeft de heer Brekelmans al een passend antwoord op uw voorstel om alle vondsten op de site te zetten. Hè? "ALLE VONDSTEN"? Daar heb ik het nooit over gehad, ik had het over "ENKELE INTERSSANTE"! Nogal een verschil. Ik zou onderhand zeggen heer Hertogs leer eens lezen, maar dat zal ik niet doen. U ziet zelf wel dat u fout zit. Dat was het van mijn kant, hier laat ik het bij.


Datum: 12-08-2022
Naam: wil van hout  
img

Hoelang moet het nog duren aleer eens iemand iets positiefs schrijft over bijvoorbeeld het 18 Septemberplein of de inkijk vanuit de tunnel naar de Emmasingel. Zo zijn er mijns inziens veel leuk aangelegde buurten en straten in het algemeen. Het is wel meerdere malen veranderd, maar het wordt toch een mooi stukje Eindhoven als je van het Stratumseind naar de Heuvel loopt. Echter vanaf het Stadhuisplein naar de kerk? Daar mag nog wel eens iemand naar kijken, maar over het algemeen doet het infrabestuur het nog niet zo slecht. Hier geldt weer "ge moet unne boer gin half werk laoten zien". Even afwachten hoe alles zich verder ontwikkelt, zak mar zegge.