8269
1960
Strijp
615 Schoot
Doelenstraat
Bedrijven / Industrie
ETOS
ETOS Bakkerij
Etos garage aan de Doelenstraat. | |
Beschrijving |
Jaartal +/- 1960 Wagenpark Etos bakkerij. |
Geplaatst op |
01-01-2007 |
Email bijdrager |
Datum: 05-05-2009 |
Naam: Peter Harbers   |
Wat waren dat voor bakkerwagens? |
Datum: 06-05-2009 |
Naam: Ad Pluijm   |
In die tijd werkte ik ook bij de ETOS op de olie- en kolenafdeling en toen hadden ze een groot wagenpark, waarvan de meeste Tempo-bestelwagens waren. De vrachtwagens waren Ford en Opel. De Tempo's hadden een handpookje zoals Citroën later in de Eend bouwde. |
Datum: 06-05-2009 |
Naam: Rudy Vogels   |
De auto's op de foto zijn volgens mijn gegevens DKW, later Auto Union en daarna Audi. De besteluitvoering kan ik mij nog goed herinneren. Bij ons kwam de ETOS-bakker aan de deur met de DKW. De deur draaide naar voren open. |
Datum: 06-05-2009 |
Naam: Peter Harbers   |
De DKW had,volgens mij de bijnaam: "jachthond" en werd meer bekend met de term: 3 = 6. Dit had te maken met de motor. Dat was een 3-cilinder tweetakt en die produceerde hetzelfde vermogen als een 6-cilindermotor. Maar van de Tempo bestelwagen heb ik nog nooit gehoord. |
Datum: 06-05-2009 |
Naam: Tini van Rooij   |
Een tempo was een driewieler. Zie foto 15235 en de commentaren bij foto 4219. |
Datum: 06-05-2009 |
Naam: Henk Meelen   |
Tempo had ook vierwielers o.a. de Tempo Matador. |
Datum: 07-05-2009 |
Naam: Ad Pluijm   |
Oké Henk, ik heb er zelf op gereden bij de ETOS en dat was inderdaad een Tempo Matador met laadbak voor de oliekannen. |
Datum: 01-06-2018 |
Naam: Paul van der Cingel   |
Auto Union ontstond na overnames/fusies van 4 Duitse automerken, vandaar de 4 ringen die tot vandaag het beeldmerk vormen. In het Oost-Duitse Zwickau waar de originele fabriek stond werd de productie na de vorming van de DDR voortgezet en werd het autootje bij ons bekend als de Trabant. |
Datum: 01-06-2018 |
Naam: Johan van den Eeden   |
Vanaf 1948 werd in de fabriek in Zwickau de eigen Oostduitse DKW gebouwd genaamd de IFA. De eerste jaren leken de modellen van beide automerken erg veel op elkaar (bijna identiek). Ze werden allebei ook in Nederland verkocht. Ik vermoed dat de Oostduitse DKW hier tot ongeveer halverwege de jaren '50 werd verkocht. Mijn vader schafte in 1956 zijn eerste DKW 3=6 aan. Het nieuwe model week af van de toen nog hier rondrijdende IFA's. De DKW had voortaan o.a. brede bumpers, een grote achterruit en was verkrijgbaar in een vierdeurs uitvoering. |