Datum: 20-09-2022
|
Naam: Antoon Franse  
|
De tramrails zijn hier al in 1906 verwijderd, maar er is wel te zien waar ze gelegen hebben. De tram ging niet naar Reusel maar naar Geldrop, naar Reusel ging het over de Emmasingel, Kleine Berg, Hoogstraat enz.
|
Datum: 21-09-2022
|
Naam: Bert van Diepen  
|
Volgens mij is de tramrails al weg en zie je op de plaats ervan afwijkende bestrating. Overigens lag hier de paardentramlijn naar Geldrop. De stoomtram naar Reusel liep via de Emmasingel, Kleine Berg en Hoogstraat richting de Kempen.
|
Datum: 21-09-2022
|
Naam: P R F van der Cingel  
|
Ik zie op de foto geen rails, maar als die er nog wel lag toen de foto werd genomen, zal daarover de tram naar Geldrop hebben gereden. Niet die naar Reusel, want die reed o.a. via Kleine Berg en Hoogstraat de stad uit.
|
Datum: 22-09-2022
|
Naam: Giovanni van Helvoirt  
|
Bijzonder is dat de grensovergang naar België bij Reusel een tramstation was. Het gebouw staat er nog. Daar stapten de passagiers over in Belgisch materieel. België voerde namelijk een andere spoorbreedte dan Nederland. Ook staat er nog een tramloods.
|
Datum: 22-09-2022
|
Naam: P R F van der Cingel  
|
Wat Giovanni schrijft klopt helemaal. We hebben het over de jaren '40-'50. Een vergelijkbare situatie was aan de grens tussen Antwerpen en Breda. Vanuit Antwerpen reed de trein naar de grens bij Wuustwezel, te voet de grens over en dan de bus naar Breda station. In die tijd werden talloze tramlijnen gesloopt, tot groot plezier van de autolobby. Tussen Nederland en België waren nog meer grensoverschrijdende tramlijnen. Op sommige van die voormalige tramlijntracés zijn fietspaden aangelegd.
|
Datum: 22-09-2022
|
Naam: Giovanni van Helvoirt  
|
En wat dacht je van het zogenaamde Bels Lijntje? Dat is volgens mij het dichtstbijzijnde fietspad.
|