EiB header publiek

Het heden en verleden van Eindhoven

Responsive Navigation
Google Maps

Uw selectie...

Fotonr.:

39017

Bijdrager:

Jaar:

Niet bekend

Stadsdeel:

Centrum

Buurt:

111 Binnenstad

Straat:

Nieuwstraat

Onderwerp 1.:

Woonpanden en boerderijen

Onderwerp 2.:

Woonhuizen-Centrum

Onderwerp 3.:

Niet bekend

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image




  • facebook
  • twitter
  • img
Nieuwstraat

Beschrijving

In 1866 reed de eerste trein het Eindhovense station binnen. Dit eerste station van het toen nog kleine Eindhoven was de reden een nieuwe verbindingsweg aan te leggen, genaamd Nieuwstraat. De Nieuwstraat liep van de Markt naar de Vestdijk, zodat aansluiting ontstond met de Dommelstraat, het Stationsplein en het station. Op deze foto kijken we richting Markt.
Ook de paardentram, die in 1888 haar intrede deed, maakte gebruik van de Nieuwstraat voor het traject naar Geldrop. De tram heeft niet lang door de Nieuwstraat gereden. In 1906 werd het tracé al verlegd en verdwenen de rails uit het straatbeeld.
In de beginperiode stonden in de Nieuwstraat voornamelijk herenhuizen en had de straat een woonfunctie. In de jaren dertig veranderde de straat geleidelijk in een winkelstraat. Op de achtergrond rechts zien we het torentje van Magazijn De Olifant. Komend vanaf de Vestdijk stond op de rechterhoek de woning van fabrikant Elias, hier rechts op de voorgrond. Het witte gebouw ernaast was Hotel Brabant en er tegenover zat hoffotograaf Van Beurden. De foto moet genomen zijn vóór 1906. (red.)

 


Geplaatst op

03-11-2021

Reacties:

Datum: 10-11-2021
Naam: Paul Vlemmings  
img

Het huis rechtsvoor op de foto is gebouwd voor sigarenfabrikant Burgers. Later wordt het eigendom van Jules Keunen die het in 1927 verkoopt aan de firma Th. Vlemmings, die de begane grond verbouwt tot showroom voor automobielen, met name Chevrolet, Oldsmobile en Pontiac. In de tuin verrijzen een benzinestation en stallingsboxen voor auto's. Het pand blijft eigendom van Vlemmings tot het in 1960 verkocht wordt aan bouwbedrijf Melchior. In 1963 wordt het gesloopt om plaats te maken voor de Grand Bazar, die in 1965 haar deuren opent.