EiB header publiek

Het heden en verleden van Eindhoven

Responsive Navigation

Geen Google maps coördinaten aanwezig

Uw selectie...

Fotonr.:

53114

Bijdrager:

Jaar:

1973

Stadsdeel:

Niet bekend

Buurt:

Niet bekend

Straat:

Niet bekend

Onderwerp 1.:

Overheidsdiensten

Onderwerp 2.:

Politie

Onderwerp 3.:

Niet bekend

Een reactie op deze foto insturen


Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en akkoord bevonden

image




  • facebook
  • twitter
  • img
Decibelmeter politie

Beschrijving

Begin 1973 nam de politie decibelmeters in gebruik om te controleren of bromfietsen niet meer geluid maken dan volgens de wet is toegestaan. Op de foto meet een agent het geluidsniveau van een Zündapp. In de begeleidende informatie bij deze foto staat dat bij zo’n meting de microfoon op 50 cm vanaf de uitlaat werd gehouden, maar dat lijkt hier (misschien omdat de foto moest worden gemaakt) duidelijk minder. Weet iemand misschien hoeveel dB of dB(A) wettelijk was of is toegestaan? Werd dat gemeten bij een stationair lopende motor? Later werden rollenbanken ingezet, zodat het mogelijk werd het geluid van een bromfiets of scooter te meten alsof die reed.


Geplaatst op

06-09-2021

Email bijdrager

img

Reacties:

Datum: 06-09-2021
Naam: ad Thijssen  
img

De motor of brommer moet behoorlijk op toeren zijn om de decibels te meten. Stationair heeft geen zin, want dan is het geluid miniem. Is dat niet het geval dan zit er een lek in de uitlaat. Hoeveel dB kan ik je helaas niet vertellen.


Datum: 10-09-2021
Naam: bert van herk  
img

De Zündapp is de fijnste brommer ooit gemaakt. Ik heb zelf de Zündapp Supercombinette 517 blauw uit 1967 negen jaar gehad. Nieuw gekocht bij de brom- en rijwielzaak Riemersma in 1967 voor 1500 gulden, zo uit de winkel, met een verhoogd stuur en valbeugels. Daarmee ben ik op vakantie geweest naar Italië, over de Gotthardberg heen (dan merk je pas hoe fijn die geforceerde luchtkoeling was) naar het Lago Maggiore en weer terug, zonder een centje pijn. Nooit stukken aan gehad, altijd starten, dit was een perfect machientje, en met die fijne steekassen was het gemakkelijk om een band te lappen. Nu zijn deze brommers goud waard. Ach, had ik hem nog maar.


Datum: 13-09-2021
Naam: bert van herk  
img

Volgens mij is de brommer op de foto de KS50, want hij heeft een grotere cilinder erop zitten. En geen koelingkappen. Daarom krijgt hij waarschijnlijk die geluidsmeting. KS50 staat voor 50 cc en dan is het een motor, want de bromfietsen hebben een cilinderinhoud van 49,9 cc.


Datum: 18-09-2021
Naam: Jack Sliphorst  
img

Zündapp had standaard geforceerde koeling met kappen rond de cilinder of gewone koeling zonder deze kappen. Zonder kappen viel een KS50 of breitwandcilinder op, zeker voor de politie. Ik had er een met geforceerde koeling en dan viel de snellere cilinder niet op. De deksels bij de carburateur (accessoire) waren mooi en verborgen een grotere carburateur. Hele fijne brommer, een jaar lang elke dag van Eindhoven naar Helmond en terug gereden. Had ik hem nog maar...


Datum: 20-09-2021
Naam: bert van herk  
img

Die steekassen werkten zo: aan de rechterkant van het frame schroefde je de achterwielas los en die as trok je er helemaal uit. Dan kwam het wiel los en kon je het er zo uitpakken. De ketting bleef gewoon zitten in de kettingkast, daar had je verder niks mee te maken. Nu je het wiel in je hand had, kon je makkelijk de buitenband er af wippen met bandenlichters, die in zo'n reparatiedoosje zitten, en lappen maar. Na de reparatie zette je het wiel weer terug in het frame, en je stak de steekas weer door het frame en wiel en je schroefde hem weer vast (vandaar de naam steekas) en rijden maar. Je hoefde zelfs de ketting niet opnieuw te spannen. Hetzelfde geldt voor het voorwiel. Asje eruit, wiel eruit, band lappen, wiel er weer in, asje er weer in en rijden maar. Zo duurde het lappen van een band ongeveer tien minuten. Wat wil je nog meer? Wat is het leven toch mooi.